Założenia do projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
2 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiły się założenia do projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (nr UC100). Głównym celem planowanego aktu prawnego jest stworzenie w Polsce nowego modelu systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (zwanej dalej: „ROP”) oraz ustanowienie regulacji pozwalających na wdrożenie wymogów unijnego rozporządzenia (UE) 2025/40 z 19 grudnia 2024 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (zwanego dalej: „PPWR”).
Obowiązki producentów w ramach ROP
Wejście w życie unijnego rozporządzenia PPWR zobowiązało państwa członkowskie do przyjęcia szeregu regulacji prawnych dotyczących opakowań i powstających z nich odpadów. Najważniejsze z nich powinny m.in. określać zakres obowiązków w ramach rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) oraz wyznaczać cele w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych.
W systemie ROP producenci produktów oraz realizujące ich obowiązki organizacje powinny m.in. zapewniać środki finansowe niezbędne do wypełniania obowiązków ROP, a szczególnie pokrywać koszty selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych, a następnie ich transportu i przetwarzania.
Ponadto według rozporządzenia PPWR wkłady finansowe wnoszone przez producentów powinny pokrywać również koszty:
- etykietowania pojemników na odpady,
- analizowania składu zebranych zmieszanych odpadów komunalnych,
- działań służących zmniejszaniu ilości odpadów i zapobieganiu ich powstawaniu.
Sprawiedliwy podział kosztów
Jak czytamy w założeniach do projektu
„konieczne jest [...] podjęcie działań systemowych zapewniających stabilne finansowanie gospodarki odpadami w gminach oraz sprawiedliwy podział kosztów systemu ROP, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”.
W opinii przedłożonej Ministerstwu Klimatu i Środowiska aktualny system prawny nie motywuje wprowadzających produkty w opakowaniach do ekoprojektowania, natomiast gminy mają trudności w zapewnieniu wymaganych poziomów recyklingu. Efektem takiego stanu rzeczy jest obciążanie mieszkańców dodatkowymi opłatami za opakowania (przy zakupie produktu), za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a czasami również za kary nakładane na gminy za niezrealizowanie określonych celów w zakresie recyklingu odpadów.
Co zakłada nowy model ROP?
Według założeń do projektu ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (która zastąpiłaby obowiązująca ustawę z dnia 13 czerwca 2013 r.), rekomendowane jest utworzenie w Polsce nowego modelu systemu ROP dla opakowań oraz wdrożenie szczegółowych regulacji dotyczących m.in.
- wymogów w zakresie substancji obecnych w opakowaniach,
- zdatności opakowań do recyklingu,
- minimalnej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych,
- minimalizacji opakowań oraz zbędnych opakowań,
- etykietowania opakowań oraz pojemników na odpady.
Zakończenie działalności przez organizacje odzysku w 2028 roku (?)
Jednocześnie w przedłożonym opisie projektowanych zmian znalazły się następujące założenia dotyczące nowego modelu systemu ROP:
- Wprowadzenie definicji z PPWR w tym zastąpienie dotychczasowych definicji wprowadzającego produkty w opakowaniach oraz wprowadzającego opakowania – nową definicją producenta.
- Wprowadzenie, w ramach odpowiedzialności finansowej producenta, opłaty opakowaniowej, ponoszonej za każdy kilogram opakowania, w tym opakowania produktu w opakowaniu, które udostępnia po raz pierwszy na terytorium państwa członkowskiego lub rozpakowuje, nie będąc użytkownikiem końcowym.
- Ustanowienie marszałków województw organami odpowiedzialnymi za kontrolę poprawności naliczania i uiszczania opłaty opakowaniowej oraz redystrybucję wpływów z tytułu tej opłaty.
- Powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta (zwanej dalej: „PRO”), która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP, w ramach zamkniętego obiegu finansowego.
- Powierzenie IOŚ-PIB zadań analitycznych i badań w zakresie systemu ROP.
- Powierzenie ministrowi właściwemu do spraw klimatu nadzoru nad systemem ROP.
- Zniesienie od 2028 r. obowiązku osiągania przez producentów wnoszących opłatę opakowaniową (obecnie wprowadzających produkty w opakowaniach) określonych poziomów recyklingu. W związku z tym po zakończeniu okresu przejściowego, czyli od 1 stycznia 2028 r., dokumenty potwierdzające recykling (DPR) oraz dokumenty potwierdzające odpowiednio eksport odpadów opakowaniowych albo wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych w celu poddania ich recyklingowi (EDPR) zostaną zastąpione przez nowe instrumenty sprawozdawcze.
- Zniesienie od 2028 r. opłaty produktowej za opakowania.
- Dostosowanie bazy BDO do wymagań ROP.
- Wprowadzenie 2-letniego okresu przejściowego, po którym nastąpi pełne wdrożenie systemu ROP dla opakowań.
- Zakłada się, że na skutek wprowadzenia nowego modelu systemu ROP, organizacje odzysku opakowań (spółki akcyjne) po okresie przejściowym, tj. w 2028 r., zakończą swoją działalność w dotychczasowej formie.
- Zakłada się, że podobnie jak dotychczas producenci (obecnie wprowadzający produkty w opakowaniach), po uzyskaniu stosownego zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw klimatu, będą mogli samodzielnie realizować obowiązki wynikające z ROP.
- Zakłada się zachowanie funkcjonującego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz obowiązków gmin w tym zakresie (m.in. odpowiedzialność za organizację systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, organizacja zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów, współpraca z przedsiębiorstwami gospodarującymi odpadami). Przy czym planuje się dodatkowo wprowadzenie obowiązku informowania mieszkańców o kosztach gospodarowania odpadami komunalnymi oraz partycypacji w tych kosztach producentów.
- Planuje się wprowadzenie zachęt do stosowania hierarchii postępowania z odpadami poprzez propagowanie tworzenia i skutecznego działania systemów ponownego użycia i ponownego napełnienia opakowań, które nie zostały objęte systemem kaucyjnym oraz wspieranie rozwoju sektora opakowań wielokrotnego użytku, poprzez wprowadzenie zachęty podatkowej (ulga opakowaniowa).
Tekst: Amalia Gajec - Biosystem Organizacja Odzysku Opakowań SA
Źródło:
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-opakowaniach-i-odpadach-opakowaniowych (dostęp: 4.06.2025 r. )